
Meer weten over Madonna met de paplepel
In de jaren 80 van de vorige eeuw kwamen onderzoekstechnieken met behulp van infrarood en röntgenstraling tot ontwikkeling, waarbij de minst kostbare schilderijen het eerste aan de beurt waren. Logisch, want men wist nog niet of en zo ja hoeveel schade er op termijn aan de verflagen toegebracht zou worden door het toedienen van hoog-energetische bestraling. In die tijd waren er zeven of acht vrijwel identieke schilderijtjes bekend, en het onderzoek leverde als resultaat dat het allemaal kopieën waren, omdat alle aanlegtekeningen bestonden uit stippellijnen van witte puntjes die overduidelijk met een sjabloon aangebracht waren.
De vraag die dan natuurlijk bij je opkomt is: waar is het schilderijtje zonder aanlegtekening van witte puntjes, maar bijvoorbeeld getekend met houtskool of zilverstift? Zo lang dat schilderijtje niet gevonden is (en misschien bestaat het wel helemaal niet meer) is de echte hand van Gerard David niet te zien. De schilderijtjes werden namelijk grotendeels of helemaal geschilderd door leerlingen en gezellen.