
Meer weten over Maagd en Kind met musicerende engelen
Het thema van Maria op haar troon is één van de oudste uit de Europese beeldende kunst. Vóór David hadden vrijwel alle 15e eeuwse en eerdere schilders dit beeld al gebruikt. Geen wonder, dat het toen het in 1905 na meer dan vier eeuwen anonieme afwezigheid opdook, het schilderij eerst aan Memling en aan Van Eyk (in de omgekeerde volgorde: Van Eyk leefde eerder dan memling) toegeschreven werd. David zal vermoedelijk wel eens gekeken hebben naar deze Madonna van de Paele van Jan van Eyk. Het schilderij hing immers in Brugge. Van Eyk was anderhalve generatie ouder dan David, en op zijn Madonna – op – een – troon staan links Sint Anna en de zusters van Maria, en rechts een muziekcombo met een man aan het toetsenbord van een orgeltje, een vrouw met een panfluit en een man bij wie je net niet kunt zien op welk instrument hij speelt.
Op de achtergrond zie je een rozenhaag, althans een stuk ervan waarmee een tuin bedoeld werd waar je niet zomaar naar binnen kunt lopen: een hortus conclusus, of een afgesloten tuin. Op andere schilderijen (van David, en van andere schilders) wortd de hortus conclusus ook weergegeven in de vorm van een muur zonder deur of poort, zie bijvoorbeeld het Mystiek huwelijk van Sint Catharina van Gerard David.
Die hortus conclusus was een bekend symbool voor de maagdelijkheid (van Maria).