
Meer weten over Maagd onder de Maagden, 1509
Omdat Gerard David zelf degene was die het schilderij schonk, is het daardoor één van de weinige grote werken geworden waarop hij helemaal zelf zijn gang kon gaan zonder aansturing en/of kritiek van een opdrachtgever.
De achtergrond is heel donker, wat vermoedelijk het gevolg is van vele latere restauraties. Het schilderij werd in 1783 in beslag genomen op bevel van Keizer Jozef II om publiek verkocht te worden. Het werd verkocht op een veiling in Brussel waar het in de catalogus beschreven stond als een werk van ‘Hemmelinck’, waarmee vermoedelijk gedacht werd aan Hans Memling. Voor 51 gulden werd het gekocht door ene Bartels die het onmiddellijk doorverkocht aan de Parijse kunsthandelaar Millotti. Tijdens de Franse revolutie werd de hele handel van Millotti in beslag genomen en overgebracht naar een centraal depot in Versailles. Na de revolutie werden alle opgeslagen kunstwerken verspreid over heel Frankrijk, waarbij dit meesterwerk min of meer toevallig terecht kwam bij het stedelijk museum in Rouen. Weer honderd jaar later (1923) ontstond er hevige verontwaardiging over de slechte toestand van het schilderij en het voornemen om het te gaan restaureren. Een deugdelijke her-restauratie vond plaats in 1953 om van het schilderij te redden wat er te redden was. Daarbij is de (onherstelbare?) achtergrond met donkergroen uitgewist.