Meer weten

Meer weten over Kruisiging Lugano
Dit schilderij wordt beschouwd als één van de vroegste werken van Gerard David; deskundigen zijn het er voor het merendeel over eens dat het dateert van vóór 1484 (het jaar waarin David zich in Brugge vestigde). Het schilderij werd in 1918 ontdekt in het Augustijnenklooster van St. Florian in Linz. In eerste instantie werd gedacht aan een werk van Geertgen tot Sint Jans, maar de ontdekking van een laat-middeleeuws schilderij in de 20ste eeuw, net na de oorlog van 14-18 bracht zoveel deskundigen op de been die er een zegje over wilden doen, dat de verwarring alleen maar groter werd. En elke publicatie lokte weer een of meer andere uit van kunsthistorici die er een andere kijk op hadden. Zij meenden dat ‘de schilder’ zich had laten inspireren door Jan van Eyk, door Flémalle, een miniatuur gekopieerd had uit een getijdenboek, de ongerijmdheden in het landschap te verklaren waren uit knip- en plakwerk, dat er een gelijkenis was van de hondjes met die op andere schilderijen, dat er met sjablonen gewerkt was, en had de schilder uiterst rechts zijn zelfportret geschilderd? En had Gerard David er dan als achttienjarige zo uitgezien, in vergelijking met latere, bewezen zelfportretten? Had David als leerling van de Haarlemse school de Haarlemse stijlkenmerken in de wind geslagen? Was de stadspoort op de achtergrond niet gekopieerd uit het Getijdenboek van Vronenstein? Enzovoort; zelden zijn er in zo korte tijd zoveel publicaties over één schilderij verschenen. Na 1987 is het schilderij geen onderwerp van dispuut meer geweest. Gerard David heeft het in zijn jonge jaren geschilderd.