Meer weten over Kruisiging
Kruisiging met drie engelen die het bloed van Christus opvangen.
Kerkvader en filosoof Augustinus (354 – 430 na Chr.) interpreteerde het evangelie van Johannes als volgt: het bloed van Christus was de Eucharistie en zijn zweet was het Doopsel.
In 1970 verwierf het Zwitserse museum Oskar Reinhardt dit schilderij, en verklaarde naar beste weten dat dit een origineel werk van Gerard David is. Aangezien de collectie van Zwitsers nationaal belang is werd daar verder niet meer aan getwijfeld, terwijl er ruim honderd jaar lang een polemiek gevoerd was over de auteur, de invloeden van eerdere schilders, de vraag of Gerard David het nog tijdens zijn stage in Haarlem of later in Leuven of Brugge geschilderd had.
De huidige opvatting is, dat David het vóór 1484 (het jaar waarin hij zich in Brugge vestigde) geschilderd heeft. De vingers van Maria zijn nog wat onhandig, de gelaatsuitdrukking nietszeggend (behalve dat Maria, Johannes en Maria Magdalena niet opgewekt kijken), en er werden vergelijkingen getrokken met werk van Rogier van der Weyden en Geertgen tot Sint Jans.
Sommige geleerden meenden dat het ook veel later (na 1500) geschilderd kon zijn door leerlingen of navolgers van Gerard David, die misschien zelf de techniek nog niet tot in de perfectie beheersten.
Hoe dan ook: de discussie is verstomd en het schilderij is te bezichtigen in Winterthur.
